Guide til den dybdegående ansøgning

Godt gået! Hvis du læser her, er du antageligvis gået videre til den dybdegående ansøgning. Vi har modtaget utroligt mange ansøgninger, så du har ret til at være stolt. Der er dog stadig et godt stykke vej til et legat, en mentor, samarbejdsvirksomheder og PR m.v. så hold dig skarp.

Herunder følger praktisk info, formalia, info om videodelen, og nederst finder du en uddybning af de 8 punkter (+ indholdsfortegnelse).

Du skal også sende en passions-video, som beskrevet herunder.

Praktisk info:

Samlet set må din ansøgning højst fylde 11 sider, inkl. indholdsfortegnelse og eventuel forside. Hvis du er skarp, kan 4 sider måske være nok.

Sende din ansøgning som en samlet pdf til jb@welovestartups.dk.

Email emnefelt, navn på pdf og navn på video: Din virksomheds/idés navn, runde 2.
Som eksempel.: WeLoveStartups, runde 2.

Visualiseringer er yderst velkomne. Billeder siger mere end 1.000 ord. Forklar dog venligst dine visualiseringer.

·  1. Indholdsfortegnelse

·  2. Hvilke problemstillinger løser din idé? Max 2 sider

·  3. Hvorfor arbejder du for din forretningsidé? Max ½ side

·  4. Hvordan ser dit marked ud? Max 2 sider

·  5. Hvad er dine fremtidsperspektiver? Max 1 side

·  6. Hvem skal forløse idéens potentiale? Max 1 side

·  7. Hvordan skal legatet hjælpe dig igennem dine milepæle og milesten og i mål? Max 1 side

·  8. Vigtigste problemstillinger og svagheder. Max 1 side

·  9. I øvrigt Max ½ side

Bonusinfo: Udelukkende det vi beder dig om at skrive + videoen vil indgå i bedømmelsen. Du kan ikke forvente, at vi gennemgår din hjemmeside, læser vedhæftede forretningsplaner, artikler eller lignende.

Hvis vi er i tvivl om indhold, vil vi tage kontakt til dig.

Overordnet tilgang:

Hav i baghovedet imens du skriver, at vi ikke er en konkurrence, der vil hylde den bedste iværksætter. Vi er til for at hjælpe dig i fremgang, og har fuld forståelse for, at du og din idé har mangler. Vær komplet ærlig, så du hjælper os med at hjælpe dig.

Passion er din vigtigste ressource

Når verden tror du er en døgnflue, når bankerne griner af dig og når dagene bliver uoverkommeligt lange, hvad skal så holde dig kørende? Vores svar er passion, og vi vil se den.
Vi har i samarbejde med Pitcherific.com skabt en platform, hvor du let kan lave en 2 minutters pitch (elevatortale), som viser din passion. På Pitcherific.com vælger du WeLoveStartups under skabelon. Der har vi et eksempel på hvordan vi ville udføre pitchen.

Hvis du bruger Firefox, kan du endda optage den direkte via dit webcam. Alternativt anbefaler vi, at du optager videoen med din telefon, og enten uploader den på youtube, eller komprimerer den (Der findes utallige gratis komprimeringsapps).

Videoen bør ikke være i høj kvalitet, velproduceret eller på nogen måde perfekt. Det skal du simpelthen ikke bruge din tid til.
Vi vil blot se dig i øjnene, når du fortæller, hvorfor du gør hvad du gør.

Når du sender din video, acceptere du samtidig at vi evt. anvender den som eksponering af dig over for omverdenen. Ønsker du ikke at vi eksponere dig og din passion, ved evt. at vise din video til interessenter og følgere, skal du eksplicit gøre os opmærksom på det, i det nedenfor viste afsnit “I øvrigt”. Meeeeen hvem er passioneret og nyskabende, og ikke interesseret i at opnå eksponering for det?

  • Hvilke problemstillinger løser din idé?

    Produktbeskrivelse f.eks. inkl.: Hvad løser din idé? Hvordan løser den det? og hvorfor er der behov for det? Max 2 sider.

  • Hvorfor arbejder du for din forretningsidé?

    Hvad er dit personlige mål med forretningsidéen? Dette vil skinne igennem til alle dine interessenter, og har vist sig som et væsentligt kriterie for fremdrift. Populært kaldt dit "WHY". Max ½ side.

  • Hvordan ser dit marked ud?

    Hvor mange vil have interesse i din løsning (nationalt og globalt)? Hvem skal du overgå på markedet? Hvordan vil du overgå dem/hvordan adskiller du dig fra dine konkurrenter? (pris, kvalitet, alternativ forretningsmodel, …). Udform f.eks. en visualisering af dit nuværende og fremtidige marked, og forklar hvordan du vil nå der til. Inkluder dit produkts forventede pris, forventet antal salg og forventede udgifter pr. salg. Både på kort og langt sigt. Max 2 sider.

  • Hvad er dine fremtidsperspektiver?

    Hvordan ser dine milesten, milepæle og mål ud, og hvad er dine best- worst- og forventet-case scenarier?. Max 1 side.

  • Hvem skal forløse idéens potentiale?

    Hvem arbejder for forretningsidéen? Hvem har/vil du indgå samarbejde med? Hvem er interessenter for din succes? Link til linkedin profiler kan f.eks. være hensigtsmæssige. Max 1 side.

  • Hvordan skal legatet hjælpe dig igennem dine milepæle og milesten og i mål?

    Vi vil have klare beskrivelser af hvad pengene skal bruges til, og du skal overbevise os om, at du har lavet din research, og kan få mest muligt ud af legatet. Du skal inkludere helt specifikke priser/udgifter, til det du søger støtte til. Der er ingen grænser for, hvad du må bruge legatet til (men legatet skal bruges så effektivt som muligt). Husk på at vi er bygget på non-profit goodwill. Vi knokler for hver indsamlet krone, og støtter kun hvor støtte skaber størst nytte. Vi er kritiske i vores kontrol af, hvad du søger legatet til, og det øger ikke dine chancer, at du ukritisk ansøger om kr. 75.000, hvis kr. 25.000 er nok til at få dig i fremgang. Max 1 side.

  • Vigtigste problemstillinger og svagheder

    For at vi kan hjælpe dig bedst muligt, skal vi kende dine svagheder, så vi kan medvirke til at de bliver styrker. Beskriv mindst tre af dine væsentligste fremtidige problemstillinger, og inkluder de tre evner du eller dit team har størst behov for at optimere. Max 1 side.

  • I øvrigt

    Her kan du gøre opmærksom på øvrige detaljer, du anser som væsentlige. Er der potentielle juridiske problemstillinger i din forretningsmodel? Er der specifikke personer der f.eks. af konkurrencemæssige grunde ikke må screene din ansøgning. Må din video ikke offentliggøres? (og hvorfor?). Max ½ side.

CVR-nr.: 36 15 30 83 | Copyright All Rights Reserved © 2015